איך גורמים לחניכים להתעניין באמת ולקחת חלק בפעילות?

חיפשתם, בדקתם, השקעתם, סגרתם והנה – אתם מביאים להם פעילות מיוחדת!
והם? קצת פחות מתלהבים ממה שהייתם רוצים. בדרך כלל, לא משנה כמה הקבוצה לוקחת חלק, מגובשת ופעילה, החששות הם אותם החששות “האם זה יעניין אותם? האם הם ישתתפו?”
אם ניכנס רגע לראש ולנעליים שלהם, נוכל להבין אותם. לא קל לשבת שעה ולהקשיב למישהו שהרגע פגשנו. בטח לא כשכל 2 דקות הטלפון רוטט ממשהו אחר או שעובר לך בראש משהו מעניין יותר שהיית יכול או היית יכולה לעשות עכשיו. אז איך בכל זאת אפשר לגרום להם באמת להתעניין בסדנה שהחלטתם להביא להם ולקחת חלק אמיתי? קבלו את “המדריך המקוצר” למדריכה המשקיעה.

תראו להם סרטונים קצרים או תמונות של תוכן הפעילות

קשה להתעניין כשאנחנו לא יודעים “מה הולך לקרות” זו בדיוק הסיבה שלפני שאנחנו בוחרים סרט, אנחנו רוצים לראות את הטריילר שלו. גם לפני שאנחנו נכנסים לכתבה, אנחנו רואים את התמונה והכותרת הקטנה ובעצם בכל מקום שאנחנו הולכים להיות נוכחים בו, עולות לנו השאלות: “איך יהיה?” ולפעמים גם “מי יהיה?” כדי שנקבל החלטה אם שווה לנו להיות שם.
השאלות האלו מקבלות תשובות שונות אצל כל אחד מהחניכים שלכם, אז במקום שניתן למח שלהם להשתולל למחוזות שונים, למה לא פשוט להראות להם?
בין אם זה תמונות או סרטונים קצרים של המדריך או אמן בעצמו או תוכן מהסוג שיהיה בפעילות, זה ייתן למשתתפים מושג כללי על מה הולך להיות. רוצים להיות בטוחים שהמסר עובר כמו שצריך? בקשו מהמדריך או מפעיל הפעילות לשלוח סרטון טיזר קצר ומלהיב ושלחו אותו בקבוצת הוואטסאפ של החניכים או אפילו תראו להם קצת לקראת הפעילות.

תאמו ציפיות

אם דיברנו על “מה הולך להיות?” אז אולי כדאי לשים דגש קל על כללי התנהגות בסיסיים שקשורים לפעילות. לא מדובר פה בחוקים נוקשים כמובן, צמד המילים “כללי התנהגות” כבר מפעיל בנו את הרצון להפר אותם, בטח אצל בני נוער. אז מה כן? אם הפעילות מתקיימת מחוץ למתחם הרגיל, חשוב להקפיד שלא “ייעלמו” במהלך הפעילות להפסקות מזדמנות, אם הפעילות מתקיימת דווקא בפנים, חשוב להבין שרעש מאחד או שני משתתפים, יכול להדהד בחדר ולהוציא מריכוז, כך שחשוב במיוחד להיות קשובים.
אם אנחנו יודעים שטלפונים זה “אישו” ומקשים על הקבוצה להתרכז, אוספים אותם מראש לשקית או קופסא מרוכזת בתחילת הפעילות.
בכל הקשור לכללי בטיחות כאלו ואחרים, ברוב המקרים בהם יש כאלו, המדריך מסביר זאת כבר בהתחלה וכמובן חשוב לשים לב גם לכללים אלו.
ציפיות אלו שיתואמו עוד לפני תחילת הפעילות שלכם, יכולים לעזור משמעותית למשתתפים לדעת “מה מצופה מהם” ולעזור להם להבין איך להתנהל.

הגעה בזמן של המשתתפים ותיאום שעות מראש מול המפעיל

אומרים שאנשים הכי נהנים בהופעה בה הם מרגישים שהם היו חלק ממנה. זה נכון לגבי הופעות וזה נכון מאד ובמיוחד גם לגבי סדנאות, וסדנאות לנוער בפרט. אחת הדרכים לגרום לזה לקרות היא הפשוטה, אך הטריקית ביותר – להתחיל כולם באותו הזמן.
כאשר מתחילה פעילות לקבוצה, הקבוצה נבנית יחד עם עצמה ויחד עם המדריך. לכן, חשוב מאד שכולם יתחילו יחד וירגישו שהם שותפים מלאים לתהליך שנבנה מתחילתו ועד סופו. אם קיימת בעיית איחורים ידועה, רצוי לציין שעת התחלה שהיא 15-30 דקות משעת תחילת הפעילות המקורית. חשוב לזכור שאיחורים פוגעים לא רק במאחר, אלא גם בשאר הקבוצה שמאבדת ריכוז ובנוסף צריכה לבנות מחדש את “מערכת האמון”, שכן יש גורם חדש שנכנס לקבוצה ומשנה את ההרכב הקבוצתי. זה נכון במיוחד בסדנאות עם דגש על ביטוי עצמי או העצמה, אך תקף לכל פעילות שבה המשתתפים יוצאים מאיזור הנוחות. התחלה בזמן ושל כולם ביחד תפעל משמעותית להרגשת הנוחות של כל משתתף ותעזור לו לקחת חלק גדול יותר בפעילות. חשוב לא פחות כמובן, שלמפעיל יהיה מספיק זמן לארגן ולהתארגן. מדריך מקצועי ומנוסה יגיע מספיק זמן לפני, עם השארת זמן “ספייר” הדרוש למקרה של בלת”מים כאלה ואחרים כדי שהפעילות תתחיל בזמן שנקבעה.

פרגון הדדי

כדי להיפתח, אנחנו צריכים להרגיש בנח בקבוצה. צריכים להרגיש שיקבלו אותנו כמו שאנחנו ושגם אם “ניכשל” במשימה כזו או אחרת, דווקא יפרגנו לנו על הניסיון, ולא יצחקו עלינו על ה”כישלון”. פרגון הדדי הוא בדרך כלל ההבדל הגדול בין סדנה לבני נוער שממוקדת מדריך – כלומר המדריך הוא במרכז, לסדנה לנוער שממוקדת משתתפים שבה הם בפרונט. כאשר בוחרים את הפעילות הנכונה, עם המדריך הנכון לנוער שלכם, הוא יידע ליצור אווירה נוחה כבר בהתחלה, לשתף את אלו שבדרך כלל פחות משתתפים ולעודד פרגון בין חברי הקבוצה. מה אתם יכולים לעשות מראש? ליצור אווירה מפרגנת כבר במפגש או שניים שיש לכם עם החניכים לפני מועד הפעילות, כדי שכשמגיעה הפעילות, זה יהיה יותר נח וטבעי לתת מילה טובה לאחר על שניסה, וגם על שהצליח.
הרבה אנרגיה מושקעת כאשר מביאים פעילות מיוחדת או פעילות לבני נוער והרצון הוא תמיד שהמשתתפים יקבלו ממנה כמה שיותר. כמה פעולות פשוטות או שיחה קצרה עם המשתתפים על כל מה שציינו תעזור לכם להוציא את המיטב ממנה ולגרום לחניכים שלכם לחכות לפעילות הבאה.

הכותב הינו תמיר סטפר, בעל חברת “סטפר הפקות”, אמן במה מהמובילים בישראל ומומחה בתחום פעילויות לנוער דרך אומנויות הביטבוקס, לופר, ראפ, היפ הופ וברייקדאנס.

אולי תאהבו גם

פוסטים דומים נוספים




סטפר הפקות 073-3744111

תפריט