מה חשוב לדעת לפני שמביאים הופעה לבית ספר? המדריך המלא

נתחיל מהאמת הלא קלה – להביא הופעה לבית ספר זו אחריות גדולה. יש כל כך הרבה גורמים שמעורבים בתהליך בצורה כזו או אחרת. המנהלת, הסגנית, רכזות השכבה, ההורים שיקבלו אחרי זה תמונות וסרטונים בקבוצות הוואטסאפ וכמובן – התלמידים עצמם. איך אפשר לרצות את כולם? והאם בכלל צריך?
אז אם כבר נגענו בזה – האם צריך לרצות את כולם? השאלה הזו היא לא רק שאלה שקשורה להופעה לבית ספר, אלא שאלת חיים גדולה בפני עצמה וככזו – התשובה שלה היא מאד אינדיבידואלית. לכן, במקום להתעסק ב”איך לרצות את כולם?” נפשט את זה לשאלה שיותר קל לענות עליה: “מה הכי חשוב לחפש כשמביאים הופעה לבית ספר?” כדי שבאמת כמה שיותר גורמים, התלמידים וגם המורים וגם שאר הסגל, ירגישו שזה היה שווה את הזמן, האנרגיה וכמובן, התקציב הבית ספרי הלא מבוטל שמושקע בדבר.

מקוריות התוכן והאוריינטציה שלו לתלמידים

נתחיל מהמובן מאליו – מהו התוכן? כמה הוא שונה או מקורי וכמובן, מה הסבירות שהתלמידים יתחברו אליו. סוגים שונים של הופעות מביאות איתן סוגי תכנים שונים. אפשר לחלק אותם בצורה הבאה:
תוכן מבוסס סיפור עלילתי – לסוג התוכן הזה משוייכות בעיקר הצגות מסוגים שונים. בתכנים כאלו, המיקוד הוא על הסיפור שמוצג על הבמה והצורה שמועבר וכמובן בשחקנים ובתפאורה. היתרון שלו הוא העובדה שאפשר לצפות בסיפור, כפי שצופים בסרט, אשר משולבים בו כל הערכים הרלבנטיים שמתאימים לכם או לחלופין, הוא מייצר איזשהי חוויה רגשית מסוימת: צחוק, השראה וכן הלאה. החיסרון של הופעה מהסוג הזה, הוא חוסר דינמיות בזמנים – להצגה יש זמן מסוים שהיא חייבת להתקיים בו, דרישות טכניות מסויימות (כמו גודל מרחב עבור תפאורה או צורת ההצגה שלו) וכן הלאה. בנוסף, חשוב לדעת שהתלמידים אכן יוכלו לשבת ולהתרכז במשך שעה שלמה עם מינימום הסחות דעת ובעיות הקשבה או משמעת כאלו ואחרות, שכן המופע לא יכול להיות דינמי או “לזרום עם הקהל”. יש לו התחלה, אמצע וסוף והוא מוגדר מראש ולא ניתן לשינוי.
תוכן מבוסס סיפור אישי או “שיחה” עם הקהל – לסוג התוכן הזה משוייכות בעיקר הרצאות או פאנל משתתפים. חשוב במקרה כזה שהמרצה יהיה מעניין וידע לקרוא את הקהל, כמו גם ישלב את המינון הנכון של הרגשות השונים ויהיה מגוון. הרצאות מוצלחות בדרך כלל מערבות את הקהל בצורה כזו או אחרת, משלבות הומור ומוליכות את הקהל דרך איזשהי חוויה שיש לה התחלה-אמצע-סוף כדי שהקהל יבין שעבר איזשהו תהליך. היתרון כאן הוא העובדה שלעתים ניתן להיות דינמיים עם זמן ההרצאה (כאשר יש לה כמה פורמטים) ושהמרצה יכול, אם קיים בסט היכולות שלו, לזרום בצורה נכונה עם תגובות הקהל ואף שאלות מהקהל. החיסרון הוא שבמקרה בו המרצה אינו מצליח להתחבר לקהל, התלמידים יכולים למצוא את עצמם מאבדים ריכוז בשלב מאד מוקדם ומחפשים איך להעביר את הזמן עד סוף ההרצאה, במיוחד כשמדובר בבני נוער או בסדנה לבני נוער שיש בה יותר גוון הרצאתי. לכן חשוב לשים לב לתוכן, למרצה ולקבל מושג ברור על “מה הולך להיות” כדי להרגיש שיש סבירות כמה שיותר גבוהה שהתלמידים יישארו מרותקים עד סוף ההרצאה.
תוכן מבוסס חוויה עוצמתית – לסוג התוכן הזה משוייכות יכולות מיוחדות של האמן או אמנים של הבמה אשר גורמות לקהל לראות “משהו שמעולם עוד לא ראה” אם זה מבחינת יכולות פיזיות יוצאות דופן, כמו מופע אקרובטיקה, יכולות מוזיקליות לא שגרתיות, כמו מופע שלם שמבוצע על ידי שימוש לא רגיל בכלי מוזיקלי או סט של כלים מוזיקליים מיוחדים או יכולות טכניות מפתיעות, כמו ג’אגלינג עם 20 כדורים בבת אחת. היתרון של מופעים כאלו הם היכולת למשוך תשומת לב ובדרך כלל, גם להחזיק אותה למשך זמן גדול יותר. במידה והאמן יודע לייצר “סיפור” מעניין ולשלב ערכים חינוכיים לצד שיתוף של הקהל – מקבלים נוסחה מנצחת שתופסת את “הנוער של היום” למשך זמן רב וגורמת לו באמת להקשיב גם למסרים שמועברים. בנוסף, הפעילות יכולה לאפשר צורות שונות של ישיבה או עמידה ודינמיות נוספת מהבחינה הזו. החיסרון של תוכן מהסוג הזה, הוא שהוא דורש אמן ברמה מספיק גבוהה השולט במגוון גדול של יכולות: רמה גבוהה באומנות אותה הוא מציג, רמה גבוהה באינטראקציה מול קהל, רמה גבוהה בלייצר מופע של שעה שמצליח להחזיק ולהפתיע את הקהל מחדש כל הזמן. מעטים האמנים שמסוגלים לשלב את מכלול היכולות האלו ולכן כאשר מדובר במופע מסוג תוכן זה, חשוב לשים דגש לא רק על “מה קורה בהופעה?” אלא גם על “מי מעביר את ההופעה?” הדגש הוא פחות על “כמה אמנים” או “איך נראית התפאורה?” שכן אלו דברים שקל לייצר, ויותר על איכות האמן או אמנים שמגיעים להופיע. חלק מההופעות האינטראקטיביות מרגישות כמו פעילות, רק לכמות גדולה של משתתפים ואפשר לראות את זה בדרך כלל כבר בסרטונים של האמן שאתם שוקלים להביא. פעילויות לבני נוער לדוגמא, כשמדובר ב-100 משתתפים ומעלה, מכילות בדרך כלל אלמנטים רבים של שואו.

ערך חינוכי

הופעות בבית הספר שונות במהות שלהן מהופעות מחוץ למסגרת הבית ספרית. אחת הסיבות העיקריות והמובנות מאליהן היא “מי משלם? ומה המטרה שלו?” במקרה שלנו, מדובר בתקציב בית ספרי שאמור לשקף משהו שבית הספר מזוהה איתו בצורה כזו או אחרת.
בדרך כלל נרצה שמעבר לחוויה, יהיה לפחות ערך חינוכי חיובי אחד במקרה הטוב, או לפחות שלא יהיו ערכים שליליים שמוצגים במקרה הפחות טוב.
חשוב לבדוק אלו ערכים מועברים בסוג המופע שבחרתם ואיך הם מועברים. כדאי לוודא שיש שימוש נקי בשפה (אלא אם מדובר בהצגה שבה לשפה מסויימת יש מטרה נקודתית בהעברת המסר, וגם את זה כדאי לדעת מראש) כדאי לבדוק מה המסרים שעוברים לתלמידים “מתחת לפני השטח” במהלך המופע וכמובן להרגיש בנח שיש שקיפות ביניכם לבין הספק בכל הקשור לעובדה שההופעה מתקיימת במסגרת בית ספרית. אגב, ערך חינוכי לא חייב להיות משהו מורכב או מעמיק בהכרח, הוא יכול להיות פשוט ואף מינימלי, אך רצוי שיהיה ממנו, כשמדובר במופע לבית ספר.

המלצות

בדרך כלל כשהרבה אנשים אומרים שמישהו מסוים הוא טוב או מוצלח, הוא באמת כזה. לא תמיד, חשוב לציין! אבל הסיבה שאנחנו אוהבים לקחת תוכן שכבר מציג מספר שנים ועבר בין בתי ספר רבים, היא שאנחנו יודעים שמישהו אחר כבר “בדק אותו” ועבר איתו את כל התהליך משיחת הטלפון הראשונה, ועד קיום המופע והפידבקים שאחרי. בידקו המלצות. חפשו באינטרנט את שם המופע או שם המופיע אם זה ביוטיוב, בגוגל ביקורות או באתרים אחרים. במקביל, רצוי גם לבדוק בקבוצות פייסבוק או קבוצות וואטסאפ אליהם אולי אתם מחוברים מי כבר התנסה במופע של אותו אמן או של אותו הרכב. אתם יכולים לראות הופעות שהוא עשה, פעילויות לילדים, פעילויות לנוער או כל צורת חיפוש אחרת של אותו האמן שתעזור לכם לקבל מושג טוב יותר על איכות המופע והתאמתו לקהל שלכם.

בחירת תאריך

הצלחת הופעות, הצגות או הרצאות מסוימות שתביאו יכולה להיות תלויה בזמן שבו תבחרו להביא אותם. כמובן שלא תרצו להביא “מופע פורים” לחנוכה, יחד עם זאת, יש הרבה סוגי תכנים שמתאימים לזמנים רבים בשנה, אם זה יום שישי בבוקר שבו התלמידים במצב רוח של סוף שבוע, אמצע השבוע כדי “לשבור את השגרה”, זה יכול להיות בתקופה שבה אין הרבה חגים (בין חנוכה לפסח, לדוגמא) שאותה תרצו “לשבור” קצת עם תוכן אחר לתלמידים או כל זמן אחר. גם אם לא מדובר בתאריך או אירוע מיוחד, חשוב לשים לב שאכן התאריך שבוחרים יכול להתאים עם הלך הרוח של התלמידים וכמובן לא נופל על אירועים בית ספריים אחרים.
לא משנה מה תבחרו, חשוב שתהיו שלמים עם ההחלטה, שכן יש אחריות גדולה בלהביא מופע לילדים או לנוער לבית הספר. לכן חשוב תמיד לשאול את כל השאלות החשובות כדי להרגיש שעשיתם את הבחירה הנכונה ושהתלמידים גם ייהנו ממופע או הרצאה חוויתיים וגם יקבלו ערך מוסף.

אולי תאהבו גם

פוסטים דומים נוספים




סטפר הפקות 073-3744111

תפריט