מה כדאי לבדוק לפני שמביאים פעילות לחינוך מיוחד?

החלטתם להביא פעילות חיצונית מיוחדת לתלמידים שלכם? מצוין. כמו שאתם יודעים, יש יתרונות רבים לפעילות של מפעיל חיצוני: גיבוש קבוצתי, יצירת תחומי עניין חדשים ויציאה מהשגרה, פיתוח החוזקות הקיימות של המשתתפים ועוד (עוד על כך במאמר: “למה אתם חייבים להביא סדנה לילדים או לנוער שלכם”) ובנקודה הזו, תמיד עולה השאלה: “האם זה יתאים לתלמידים שלנו?”
השאלה עצמה לגיטימית מאד, שכן יש מספר הבדלים בין פעילות שמותאמת לקהל משתתפים ממוצע וכזו המותאמת לחינוך מיוחד. אז איך תדעו שהפעילות הזו באמת מתאימה כפעילות לנוער חינוך מיוחד? איך תוכלו לדעת מראש כיצד יגיבו המשתתפים לפעילות? ואיך אפשר “לנחש” איך יתמודד המדריך עם הדינמיות הגדולה הכרוכה בעבודה עם חינוך מיוחד? קבלו כמה טיפים שיעזרו לכם לעשות סדר ולבדוק את הדברים הנכונים, לפני שאתם סוגרים מפעיל לפעילות שלכם.

האם המדריך מנוסה בעבודה עם קהלים מסוג זה?

כאשר מדובר בחינוך מיוחד, לניסיון יש חשיבות משמעותית מתמיד. הקצב שבו התוכן מועבר, היכולת להנגיש אותו לקהל בעל צרכים שונים וההבנה של ה”מקום ממנו באים”, כל אלו ישפיעו בצורה ישירה על הצלחת הפעילות והחוויה הכללית של המשתתפים. שאלו את המדריך או מפעיל האם התנסה בעבודה עם קהלים כאלו ואיפה. אל תסתפקו רק ב”כן”, בררו באלו מקומות העביר פעילויות דומות ואיך הגיבו המשתתפים והלקוח לפעילות ואחריה. המשתתפים שלכם מומחים בזיהוי אנרגיות ותקשורת לא מילולית, חפשו בין השורות איך המדריך מגיב לשאלות האלו ולכו אחר תחושת הבטן שלכם בנוגע ליכולת שלכם לסמוך עליו שידע איך להעביר את הפעילות ולשתף את התלמידים.

האם הפעילות מספיק דינמית, גמישה ורגישה?

אז יש פעילות מתוכננת! לכל מדריך יש את ה”שלד סדנה” שלו במקרה הגמיש, או “תסריט סדנה מובנה” במקרה הפחות גמיש. אך מה קורה אם התלמידים שלכם הגיעו אנרגטיים במיוחד היום? ומה קורה אם הם כל כך מתלהבים, שהם רק רוצים לעשות בעצמם כבר בדקות הראשונות של הפעילות? האם המדריך יודע להתמודד עם סיטואציות משתנות ברגע? על אף שמדובר בפונקציה ישירה של ניסיון, חשוב לוודא מול המדריך או המפעיל שיש מידה של גמישות ודינמיות בסדנאות לנוער או לילדים בחינוך מיוחד, כפי שבדרך כלל דרוש בעבודה עם קהל כזה.

מהו הערך המוסף?

צחקנו, נהננו, חייכנו ומחאנו כפיים! האם זה כל מה שהמשתתפים יצאו איתו מהסדנה? על אף שערך מוסף אינו קיים בכל סוגי התכנים והסדנאות, כדאי לבדוק האם קיים ערך מוסף איתו יוצאים המשתתפים בסיום. זה יכול להיות הבנה חדשה של פרגון הדדי, של אומץ בלצאת מאיזור הנוחות או של דרכים חדשות לבטא את עצמם דרך אומנות כזו או אחרת.

מהי כמות המשתתפים וסוג המתחם?

כאשר מדובר בחינוך מיוחד, רצוי לבדוק במיוחד מהי כמות המשתתפים שמדובר בה לפני שפונים לספק. כמות המשתתפים משנה את ההרכב הקבוצתי ויש פעילויות מסויימות שיכולות להתאים לקהלים גם גדולים יותר (של 70 משתתפים ומעלה לדוגמא) ויש כאלו שמיועדות לקהלים יותר קטנים של כיתה ממוצעת. בנוסף, יש חשיבות גם לסוג המתחם. סדנה בכיתה שונה מסדנה באולם ספורט, או במתחם חיצוני לדוגמא. זה יכול להשפיע על אופי התוכן ותגובת המשתתפים. כדאי לבדוק מראש עם המפעיל או מדריך לאיזה מתחם מיועדת הפעילות או לחלופין, להחליט על מתחם ולשאול מראש האם זה מתאים אליו עוד בשיחה הראשונה.

האם הפעילות מתקיימת במסגרת אירוע מיוחד או פשוט “פעילות שוברת שגרה”?

לאירועים מסויימים, רצוי להביא פעילויות עם תוכן מסוג מסוים. אירועים מיוחדים כמו חגים או מסיבות סוף שנה לדוגמא, נוטות לכלול תוכן בעל אנרגיה גבוהה או משהו מאד ייחודי שהמשתתפים מעולם לא ראו. גם פעילויות לנוער חינוך מיוחד ששוברות שגרה יכולות כמובן להיות מיוחדות, אך סוג התוכן לעתים (לא תמיד) מתקשר באופן מסוים לאירוע.
האימפקט שפעילות מוצלחת מותיר בקהלים של חינוך מיוחד יכול להיות עוצמתי אף יותר מאותה הפעילות לקהל “רגיל” ומשמעותי במיוחד למשתתפים. תשומת לב לפרטים נוספים מעבר לסוג התוכן, יכולה לעזור להגדיל בצורה משמעותית את הסבירות שהפעילות תהיה מוצלחת, חוויתית וכזו שתשאיר טעם טוב לפעילויות הבאות.

הכותב הינו תמיר סטפר, אמן במה מהמובילים בישראל ומומחה בתחום הפעילויות לקהלים מיוחדים. כמו כן סטפר הינו בעל חברת “סטפר הפקות”

אולי תאהבו גם

פוסטים דומים נוספים




סטפר הפקות 073-3744111

תפריט