פעילויות לנוער – ראיון עם תמיר סטפר

“זה לא רק סביב הכיף והחוויה.. עם כל האנרגיה הגבוהה והצחוק והחיוכים, אני חושב שמאד חשוב לשים דגש על העצמה של המשתתפים, על שיתוף אלו שבדרך כלל נוטים להידחק הצידה בפעילויות למרות שהם ממש רוצים להשתתף” זה אחד המשפטים שנחקקו לי בראיון הקצר שערכתי עם תמיר סטפר, מנכ”ל סטפר הפקות, מאמני הבמה המבוקשים בישראל בתחום ההופעות והסדנאות ואחד שיודע דבר או שניים על הנוער הישראלי.
את דרכו הוא התחיל עוד בכיתה ד’, כמתופף צעיר בבי”ס שנחשף לראשונה לעולם הקצב. “הרגשתי שאני כל הזמן זז, כל הזמן שומע מוזיקה בראש, כל הזמן רוצה להוציא את האנרגיה הזו שנמצאת בי” הוא מספר. מי מאיתנו שמחפש פעילויות לנוער חווה בדיוק את זה: הנוער של היום מחפש תמיד את הקצב הבא, המוזיקה החדשה, הדרך החדשה הזו ללמוד משהו שבבי”ס לא מלמדים ואולי גם את המקום שבו יוכל להוציא את האנרגיות שלו החוצה. סטפר מוסיף: “אנרגיה לא מתחלפת, היא רק משנה צורה. כשגיליתי את עולם אומנות הרחוב וההיפ הופ, ראיתי שהאנרגיה שלי יכולה להפוך למוזיקה ולריקוד. וגם גיליתי שאני לא אוהב שמלמדים אותי, אני אוהב לגלות לבד”

איך גילית את עולם אומנות הרחוב?

“במובן מסוים אני מאמין שאומנות הרחוב גילתה אותי. הייתי בן 19 כשהתחלתי לרקוד ברייקדאנס. לא היו כמעט סטודיואים שלימדו באותה התקופה, אז הייתי צריך ללמוד מחברים ומהאינטרנט. אפילו פעילויות לנוער שהיום מביאים למתנ”סים שונים לא היו אז בתחום הזה. היינו קבוצת חברים רקדנים שנפגשים בדיזנגוף סנטר בתל אביב ופשוט לימדנו אחד את השני ועזרנו אחד לשני להשתפר. החלק של הפרגון הוא מאד דומיננטי בתרבות ההיפ הופ. באותה תקופה זו הייתה הדרך ללמוד ברייקדאנס. קצת אחרי, נכנסתי לעולם הראפ שלקח את המחשבות שלי והכניס גם אותן לקצב. תמיד אהבתי מילים וגם תמיד רציתי לבטא את עצמי”

אז רקדן ברייקדאנס וראפר, ואיפה הביטבוקס נכנס בכל זה?

“הביטבוקס היה שם עוד לפני כולם, למען האמת” הוא אומר ומחייך. “הקצב, יותר נכון, היה שם לפני כולם. את הביטבוקס גיליתי ברגע שההורים שלי החליטו למכור את מערכת התופים שלי בחטיבת הביניים. זה היה בערך 3 שנים אחרי שהתחלתי לתופף וקצת אחרי שעזבתי את הקונסבטוריון. ההורים שלי ראו שאני מפסיק לתרגל ולהשתפר והתופים, שתפסו כל כך הרבה מקום בסלון, התחיל לעלות קצת אבק. אחרי שהם מכרו אותם, חיפשתי דרכים חדשות לתרגל קצב. קצב וביטבוקס זו בעצם האומנות שאני מתרגל כבר הכי הרבה זמן” ומתי נכנס הלופר לתמונה? גם אתה היית מאלה שגילו את המכשיר בזכות נטע ברזילי באירוויזיון? “אני חושב שנטע עשתה שירות מדהים ללופר בארץ. מה שכן, אני מופיע איתו כבר קרוב ל-5 שנים, ככה שכשהיא עלתה איתו למסך, הוא כבר היה חבר טוב להופעות שלי. הלופר נתן לי את היכולת לשכפל את הקולות שלי ולבנות ממש שירים שלמים רק דרך הקול האנושי. הוא גם זה שדחף אותי לשיר יותר טוב ולשלב טכניקות חדשות של קצב ומוזיקה בהופעה, כשהכל מגיע אך ורק מהקול האנושי. בפעילויות לנוער, אני מגיע איתו ובנוסף לשואו, גם מקליט את המשתתפים ומכניס אותם ללופ”

אתה מופיע מול כל מיני סוגי קהלים – מה מושך אותך דווקא בעבודה עם בני נוער?

״תמיד בער בי הרצון לשתף את בני הנוער באהבה שלי להיפ הופ. אני מרגיש שהוא שינה לי את החיים ומאמין שהוא יכול לשנות גם להם. כל הערכים האלו של תרבות ההיפ הופ: פרגון הדדי, אנרגיה חיובית, דיבור בגובה העיניים לא משנה כמה אתה מנוסה, או לא מנוסה בתחום, אלו דברים שהם חלק משמעותי מתרבות ההיפ הופ כפי שהתפתחה וכפי שאני רואה אותה. זו הסיבה שכל כך חשוב לי להעביר פעילויות לנוער, זה בדיוק המקום שבו אתה לא צריך לנסות לחנך אותם, אלא להציע להם דרך חדשה לצאת מאיזור הנוחות ולבטא את עצמם”

אפשר להעביר כל כך הרבה בפעילות אחת?

“לא כל הפעילויות הן חד פעמיות. חלק מהפעילויות הן תהליכיות של מספר מפגשים שבהם אפשר לצלול יותר עמוק גם לאומנות, וגם לביטוי העצמי של המשתתפים. בפעילויות החד פעמיות, המטרה היא בעיקר לייצר חוויה חיובית וסקרנות גדולה לגבי האומנות ולגבי האפשרות שלהם לגלות יכולות חדשות בעצמם. מספיק שמישהי או מישהו יחוו פעם אחת, בצורה עוצמתית, איך הם שמו את עצמם בפרונט, נגיד מול הלופר או בקטע ביטבוקס שיצרו, ויקבלו פרגון מהחברים שלהם, כדי לתת להם הרגשה ותקווה חדשה שהם יכולים למצוא ערך נוסף בעצמם ומול החברים שלהם. אנחנו, בני האדם, הרבה יותר גמישים מחשבתית ורגשית ממה שאנחנו חושבים, אנחנו רק צריכים את המקום הבטוח שבו נוכל לנסות ולחוות הצלחה”

מה הטיפים שלך לבני נוער שחולמים להצליח במוזיקה וריקוד?

״קודם כל להתחיל לעשות. לא משנה אם זה יוצא יותר טוב או פחות טוב – להתחיל לעשות. אנחנו שוכחים שבהתחלה כולם גרועים. גם מייקל ג’ורדן בזריקות הראשונות שלו לסל בעיקר פספס. טיפ נוסף הוא לשתף אחרים במה שאתם עושים, מהצד השני של מה שהעליתי כרגע, אולי דווקא תגלו שאתם טובים יותר ממה שחשבתם. בכל הנושא של שיתוף – חשוב כמובן לשתף את האנשים הנכונים, התומכים ואלו שכן יתנו ביקורת חיובית, ביקורת בונה או לפחות מילה טובה. לייצר הצלחות קטנות זה חלק מאד חשוב בדרך להצלחה והגשמה. טיפ נוסף הוא להתבונן באנשים אחרים שאתם מעריכים ולראות אלו פעולות הן עשו. לרוב אנחנו מתייחסים יותר מדי למה שנחשב כישרון, ולא שואלים את עצמנו כמה עבודה קשה באמת יש שם ואלו פעולות גם אנחנו יכולים לעשות בדרך להצלחה, גם אם אנחנו רק בהתחלה. בסופו של דבר, אני מאמין שעם הגישה הנכונה וקצת סביבה תומכת, אנחנו יכולים לגלות בעצמנו הרבה יכולות וחוזקות שלא ידענו עליהן.”
סטפר הפתיע אותי ביכולת שלו לשלב אומנות עם השראה. נראה שמהלך החיים, דרך גילוי עולם הקצב בבית ספר יסודי ועד הופעה מול אלפי אנשים באירועים גדולים הובילו אותו למקום מעניין שמצד אחד מאד אוהב את הבמה, הקהל והאומנות ומהצד השני, מעריך מאד את המפגשים עם הקבוצות הקטנות שם הוא יכול לתת להם הצצה גם לעולם שלו, אבל בעיקר לעולם שלהם.

 

ענבר לנדסמן | פורסם 10.05.20

אולי תאהבו גם

כללי

פוסטים דומים נוספים




סטפר הפקות 073-3744111

תפריט